Advokatbyrån Bird & Bird har nyligen öppnat sina nyrenoverade kontorslokaler på Norrlandsgatan i Stockholm, vilket markerar en ny era för företaget som expanderar. Hur de planerat sitt nya kontor och alla bilder hittar du längre ned.
De nya lokalerna är estetiskt tilltalande och funktionellt utformade, med den senaste tekniken och anpassade för att möta de dynamiska behoven hos dagens medarbetare och advokatbyråer. Det nyrenoverade kontoret erbjuder en modern och inspirerande arbetsmiljö som främjar kreativitet, samarbete samt personlig och professionell utveckling.
Kontoret kombinerar privata kontorsrum med öppna arbetsytor, tysta rum för koncentration och digitala möten samt flera kollaborativa mötesplatser.
Design och hållbarhet
Designkonceptet “Nordic Clarity” har utvecklats, vilket innebär en ljus skandinavisk känsla med varma träslag som ek, alm och ask, samt ljus och rödbrun kalksten i diskar och golv. Hållbarhet har varit i fokus med högkvalitativa materialval och återbruk av befintliga möbler.
Ett Steg Framåt
“Våra klienters framgång är vår prioritet, och genom att skapa en miljö som stödjer våra medarbetares bästa arbete, kan vi garantera att vi lever upp till det löftet.” - Mårten Willamo.
Dweller har ställt 3 frågor till Mårten Willamo, Managing Partner, på Bird & Bird kring hur de ser på kontoret för en advokatbyrå och hur de utvecklat sitt nya.
Som en advokatbyrå med med utalat fokus på “tech & comms, media, life sciences, aviation, energy & utilities” - har det påverkat hur ni utformat det nya kontoret?
Mårten Willamo berättar: Själva utformningen har inte i sig påverkats annat än att jag tror att vi som byrå har ett behov av ökat internt samarbete i och med vårt fokus på sektorer och branschkunskap, i tillägg till juridiken som ju alla advokatbyråer fokuserar på. Som en detalj så har vi namngivit våra externa och interna mötesrum enligt våra sektorer och undergrupper, för att just trycka på den delen både externt och internt.
Om man läser i pressrelease så skriver ni: “Det (kontoret) speglar byråns moderna och dynamiska tankesätt och har en arbetsmiljö som inspirerar och möjliggör kreativitet, samarbete samt personlig och professionell utveckling.” - det kan lika gärna vara en skrivning för ett startup med nya lokaler. Har synen på kontoret och dess utformning förändrats hos advokatbyråer och har det i så fall påverkat hur ni valt att forma ert?
I kölvattnet av Covid och den omvälvning som det innebar så har synen på kontoret förändrats för alla arbetsgivare, inklusive advokatbyråer. Vårt kontor var aldrig helt stängt men många arbetade på distans kortare eller längre tider. Kontoret har fått en annan roll, oberoende om man vill eller inte, och det måste man som arbetsgivare förhålla sig till. En del av arbetet som görs på en advokatbyrå kan förvisso göras på distans men ju längre bakom oss vi lämnar hela den perioden så blir det mer och mer uppenbart att inget kan ersätta den personliga kontakten och förmånen att lära sig av varandra i det verkliga livet. Det är här vårt moderna och dynamiska tankesätt kommer fram och vi har velat återspegla det i en tilltalande miljö som folk skall trivas i och kunna samarbeta och utvecklas i.
För en advokatbyrå som skall utveckla ett nytt kontor och inreda detta. Har du några tips som kan förenkla processen för bästa utfall? S
Mitt främsta råd är att lyssna på specialister (arkitekter och andra involverade parter) men ta inte allt de säger för givet. Även om advokatyrket har utvecklats så är vi inte som alla andra branscher. Vi har vissa säregna behov och ett kontor måste uppfylla dessa. Aktivitetsbaserat kontor passar inom vissa branscher, men det var inget spår som vi valde att gå och det valet gjorde vi väldigt tidigt i processen. Vi fann det också viktigt och nyttigt att lyssna på de anställda och deras behov. Kort och gott, om du har en vision, tro på den och förverkliga den.
Bilder
Här bilderna på kontoret.